Heute 9124

Gestern 13795

Insgesamt 54071827

Freitag, 30.01.2026
Transforming Government since 2001

Telemedizin

  • Malaysia: Flying doctor service for remote areas

    Every day, if weather permits, two helicopters fly medical personnel into remote villages in Sabah to render medical aid to those in need.

    These are villages which are not accessible by road or river.

    Sabah Health director Dr Marzukhi Md Isa said the medical team flew in to around 30 such remote villages.

  • Malaysia: Online Consultation Available At Hospitals Nationwide

    An online consultation method, or Tele Primary Care (TPC), will be implemented in government hospitals nationwide to allow rural folk access to specialist treatment.

    Deputy Health Minister Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad said the method had been introduced in Johor and Sarawak before being extended to other states soon.

    "The ministry found online consultation and treatment using information technology to be useful. Villagers do not need to go to other hospitals to get specialist treatment," he said.

  • Mauritius to host Pan African 'Super Speciality' Hospital

    Mauritius has been selected to host the 'Super Speciality' Regional Hospital of the Pan Africane-Network Project, a PANA correspondent reported from the Mauritian capital Monday.

    The Pan African e-Network Project, meant to connect 53 countries of the African Union (AU) by satellite and fibre optic network, is an initiative of the former President of India P.J. Abdul Kalam.

  • Mauritius to Link Hospitals With Virtual Network

    As part of the Pan African e-Network project, Mauritius has been selected to host a Super Speciality Regional Hospital, which will link to other hospitals in the region and offer telemedicine services.

    Former Indian president Abdul Kalam initiated the project in 2004. The plan aims to connect the African Union's 53 nations through satellite and fiber-optic networks.

  • Mecklenburg-Vorpommern geht mit innovativen Lösungen bei Gesundheitsversorgung voran

    Bei der Gesundheitsversorgung ist Mecklenburg-Vorpommern nach Ansicht von Gesundheitsminister Erwin Sellering gut aufgestellt. "Wir sind auf einem guten Weg in Richtung Gesundheitsland Nummer 1", sagte Sellering am Mittwoch beim Demographie-Kongress "Best Age" in Berlin. Angesichts des tief greifenden demografischen Wandels stehe das Bundesland vor besonderen Herausforderungen. "Das erfordert erhebliche Anstrengungen, daraus erwachsen aber auch besondere Chancen", sagte Sellering. "Wir können eine Vorreiterrolle einnehmen, denn diese Veränderungen werden mit mehr oder minder großer Verzögerung ganz Deutschland betreffen. Wenn wir zusammen mit unseren Partnern innovative Lösungen entwickeln und erfolgreich umsetzen, können wir dieses Fachwissen exportieren und davon profitieren. Bei einigen Projekten - etwa der Telegesundheitsschwester AGnES - ist uns das bereits gelungen. Darauf wollen wir weiter aufbauen."

  • Mecklenburg-Vorpommern: AGnES verbessert medizinische Versorgung in dünn besiedelten Regionen

    Das Modellprojekt AGnES trägt nach Ansicht von Mecklenburg-Vorpommerns Gesundheitsminister Erwin Sellering deutlich zur besseren medizinischen Versorgung in dünn besiedelten Regionen bei. "Die Menschen in Mecklenburg-Vorpommern erreichen ein immer höheres Lebensalter", sagte Sellering am Mittwoch in Berlin. "Zusätzlich wird bis 2010 etwa ein Drittel der Hausärzte in den Altersruhestand gehen. Deswegen wird es vor allem in den ländlichen Regionen immer schwieriger, Hausarztpraxen zu besetzen. Um eine gute medizinische Versorgung sicherzustellen, müssen wir innovative Lösungen finden." Mit dem Modellprojekt AGnES nehme Mecklenburg-Vorpommern bundesweit eine Vorreiterrolle ein.

  • Mecklenburg-Vorpommern: EU fördert deutsch-polnisches Telemedizin-Netzwerk mit bis zu 11,4 Mio. Euro

    "Digitaler Leuchtturm" im Nordosten gewinnt an Strahlkraft - Grundstein für eine innovative Gesundheitsvorsorgung gelegt

    Die europäische Telemedizin-Modellregion POMERANIA strebt neue Dimensionen in der digitalen Vernetzung an. Wirtschaftsminister Jürgen Seidel und der Marschall der Wojewodschaft Westpommern, Władysław Husejko, starteten am Montag in Greifswald die vierte Ausbau- und Förderphase des deutsch-polnischen Telemedizin-Netzwerkes.

  • Mecklenburg-Vorpommern: Kontrolle von Diabetikern über Telemedizin

    Wirtschaftswissenschaftler der Greifswalder Universität erforschten gesundheitsökonomische Folgen von Diabetes-Behandlungen

    Wirtschaftswissenschaftler der Universität Greifswald haben in enger Kooperation mit dem DISCO-Verbund (s. Hintergrund) und dem Institut für Diabetes "Gerhardt Katsch" in Karlsburg (IDK) zwei Jahre lang geforscht, welche Kostenersparnis durch eine telematikbasierte Überwachung und Blutzuckereinstellung von chronisch zuckerkranken Patienten zu erwarten ist. Dazu wurden Analysewerte von telemedizinisch kontrollierten Diabetikern und eine für derartige Fragestellungen entwickelte Simulationssoftware der Firma IMOR hinzugezogen. Ergebnis der Untersuchungen: Gelänge es mit Hilfe der Telemedizin die für das Jahr 2010 prognostizierten zusätzlichen 5 Millionen zu den derzeit in Deutschland lebenden Diabetikern von Krankheitsbeginn an leitliniengerecht einzustellen, könnten über einen Betrachtungszeitraum von 10 Jahren rund 4,3 Mrd. € durch die Gesetzliche Krankenversicherung eingespart werden.

  • Mecklenburg-Vorpommern: Modellprojekt AGnEs wird ausgeweitet

    Das Modellprojekt AGnES zur besseren medizinischen Versorgung in dünn besiedelten Regionen wird ausgeweitet.

    Künftig wird die Telegesundheitsschwester in Ueckermünde, Waren und Neubrandenburg unterwegs sein und die Hausärzte unterstützen.

    "Die Menschen in unserem dünn besiedelten Land werden immer älter, das gilt auch für die Hausärzte", sagte Gesundheitsminister Erwin Sellering heute in Schwerin. "Bis 2010 wird etwa ein Drittel der Hausärzte in den Altersruhestand gehen. Deswegen wird es vor allem in den ländlichen Regionen immer schwieriger, Hausarztpraxen zu besetzen. Um eine gute medizinische Versorgung sicherzustellen, müssen wir innovative Lösungen finden." Mit dem Modellprojekt AGnES nehme Mecklenburg-Vorpommern bundesweit eine Vorreiterrolle ein.

  • Mecklenburg-Vorpommern: Telemedizin hält Einzug in die Gesundheitsprävention

    Das Land Mecklenburg-Vorpommern fördert die Entwicklung von zwei neuen Telemedizinprojekten auf den Gebieten der Gesundheitsprävention und der Wundbehandlung mit insgesamt rund 747 000 Euro. Entsprechende Fördermittelbescheide hat Wirtschaftsminister Jürgen Seidel (CDU) am Montag auf einer Konferenz für neue Verbundforschung in Greifswald an Wissenschaftseinrichtungen und Wirtschaftspartner überreicht.

    Zum ersten Mal werde dabei auch eine telemedizinische Systemlösung unterstützt, die nicht vorrangig in der Behandlung von Patienten, sondern für die Gesundheitsprävention genutzt werde, sagte Seidel. Für das Projekt zur medizinischen Fernüberwachung von Probanden mit bestimmten Gesundheitsrisiken würden rund 597 000 Euro bereitgestellt.

  • mHealth and telehealth: Part of the eHealth tool bag

    Lately, I'm seeing a pattern in the way that mobile healthcare is being co-opted by some of the big conference organizers. In March, I wrote about the fact that at HIMSS 2013 the organization's embrace of mHealth was never more evident. Similarly, ATA's 2013 annual conference held in May was billed as "the world's largest meeting and trade show focused on telemedicine and mHealth."

    Tomorrow, the three-day mHealth + Telehealth World 2013 conference kicks off in Boston. The 5th annual mHealth World Congress and the second annual Telehealth Congress have joined forces to showcase solutions from what are arguably the two hottest areas of eHealth. Yes, that's right. I said mHealth is a part of eHealth. Back in March, I was taken to task by a blogger when I stated in my column that "mHealth is a component of eHealth," citing the World Health Organization's definition.

  • Mhealth application gets high grade for public health data collection

    Strengthening Pharmaceutical Systems is a USAID-funded project that aims "to build capacity within developing countries to effectively manage pharmaceutical systems and ultimately save lives by improving access to quality-assured medicines." They recently trialed an mhealth application in Malawi aimed at collecting data to support anti-malaria drug management efforts. The application they tested is called Episurveyor, created by Datadyne, and it has huge potential to aid public health field workers with data gathering and analysis.

    Episurveyor is a free application that allows you to create web-based data gathering forms that can be filled out via cell phone from the field. It's a great application in that it harnesses relatively widely available cellular technology and uses it to tackle one of the biggest nuisances in epidemiologic and public health data gathering: Namely collating and inputting data from paper forms into electronic databases where it can be shared and analyzed. Using GPS enabled phones allows data to be tagged with geo-coordinates, adding a further layer of granularity (though that upgraded feature is part of a fee-based package.)

  • mHealth: Telemedicine delivers patient decision support

    Mobile healthcare technology is delivering decision support right now, but it’s not all for clinicians, according to panelists at the World Congress second annual leadership summit on mHealth in Boston last week.

    Y Given the opportunity, many patients will become more engaged in their care, proposed Katherine Clark, RN, manger of telemedicine at Englewood Hospital Home Health and Hospice Services; Joseph C. Kveder, MD, founder and director of the Center for Connected Health, Partners Healthcare in Boston; and Alexander M. Nason, PhD, program director of Johns Hopkins Medicine Interactive and director of telehealth at Johns Hopkins Medicine in Baltimore.

    Y Home care “self-empowers patients so they can understand their illness a little better,” Clark said. Englewood Hospital provides a secure encrypted, password-protected and firewall enabled monitoring program for congestive heart failure (CHF).

    Y

  • Millions across Australia to lose Telehealth rebates from New Year

    The cost of specialist healthcare will soar for millions of Australians from Tuesday under cost-cutting changes to the Federal Government's beleaguered Telehealth scheme.

    And doctors will have to mothball millions of dollars worth of new computer equipment as another fallout of the troubled Telehealth scheme.

    From January 1, more than eight million people in outer urban and semi-regional areas will be stripped of their Medicare rebate for internet video consultations with medical specialists, as their suburbs and towns are reclassified as "major cities".

  • Mobile Diagnostic Services Expand Healthcare Delivery in Developing Countries

    Leading connected healthcare innovator and social entrepreneur, Dr. Phillip Olla spoke at the Mobile Health Expo last month in Las Vegas, sharing his vision for the “MoLOC” – Mobile Lab on a Chip. The MoLOC is a micro-fluidic device that enables a healthcare worker, at the “point-of-care,” to send data based on saliva, serum or other fluids over a mobile network for remote diagnosis by a lab that can be hundreds of thousands of miles away.

    The MoLOC is part of an ecosystem Dr. Olla has coined “MoDiSe” – for Mobile Diagnostic Services. “MoDiSe means Shepherd in Southern Africa,” Dr. Olla explained, “which is the perfect metaphor for this new platform as together, using local technology over global wireless networks, we can guide the course of care, saving lives and reducing overall cost through accurate, early detection and appropriate treatment.”

  • Mobile Kommunikationstechnik für medizinische Diagnose in Echtzeit

    Medica-Fachmesse präsentiert EU-Projekt "Health Service 24"

    Vom 16. bis 19. November findet auf der weltgrößten Medizinmesse MEDICA in Düsseldorf zum achten Mal die MEDICA MEDIA statt. Die Sonderschau "Medizinische Informationssysteme und Telemedizin" informiert in Halle 17 über Praxis und Forschung, demonstriert Produkte und neue wissenschaftliche Projekte. In diesem Rahmen wird auch das EU-Projekt "Health Service24" vorgestellt, das der schwedische Netzwerkausrüster Ericsson koordiniert. Gezeigt wird ein funkvernetztes Patienten-Monitoring. Sensoren messen am Körper Patientendaten, die per Bluetooth an ein Handy oder PDA und von dort in Echtzeit per Mobilfunk an ein medizinisches Call Center, eine Arztpraxis oder Klinik übertragen werden. "Menschen, die unter Bluthochdruck, Herzproblemen, Asthma oder Zuckerkrankheit leiden, wird unser Projekt neue Freiheiten geben und eine schnellere medizinische Versorgung ermöglichen. Gleichzeitig sinken die Kosten im Gesundheitswesen vor allem für chronisch Kranke," sagt Ericsson-Projektmanager Rainer Herzog.

  • Mobile or 'tele,' it's just healthcare

    'Just healthcare could have been the theme of a three-day event that brought together the 5th Annual mHealth World Congress and 2nd Annual Telehealth Congress under one roof

    mHealth and telehealth: Two popular terms in the healthcare lexicon these days. And two whose days are numbered. That's what Jonah J. Czerwinski thinks. As the senior advisor to the Secretary of the U.S. Department of Veterans Affairs, he leads the VA Center for Innovation, which has seen a wide range of mHealth and telehealth projects introduced these past few years.

    Speaking Wednesday during the first day of the World Congress on mHealth and Telehealth in Boston, he pointed out that the VA helped roughly 500,000 veterans receive healthcare services through telehealth in 2012, and expects to help more than 600,000 this year with services that span some 44 clinical specialties.

  • Mobile Technologies Improve Healthcare in Africa, Other Regions

    Telemedicine is particularly appropriate for rural areas. So it’s no surprise that in remote parts of Africa, it is helping physicians share their skills with peers and letting them treat patients.

    There’s a more specific area called M-health, which employs mobile technology to provide medical services.

    For example, patient data can now be accessed remotely by doctors. But m-health also encompasses mobile apps and interactive mobile sites for patients to follow a diet or fitness regimen.

  • Mobile telemedicine comes to Botswana

    The Ministry of Health (MoH) has launched a two-week mobile telemedicine pilot programme with Mzansi Lifecare Group to provide Nyagabgwe Referral Hospital with effective and quality healthcare services.

    The Mobile Telemedicine Unit (MTU) based at the Francistown hospital will use information technology to eliminate distance barriers and bring medical services that are unavailable in rural communities to their doorstep. The unit has state of the art clinical devices that provide the same services as a stationary clinic. The equipment is tailor-made for the client's needs and will be manned by radiographers who will communicate the condition of patients with specialists at district and referral hospitals. The telemedicine units can be fitted with devices for mammography, surgical treatment, sonar and radiology to mention but a few. Dr Memory Muturiki, the chief executive officer of Mzansi Lifecare Group says the implementation of the project shows the commitment of the MoH and her company to bring the latest universal solutions to all Batswana regardless of their economic standing. Muturiki said the mobile unit is meant to bring tangible results in the healthcare sector of Botswana, particularly in rural areas where there is a high shortage of skilled personnel. "As a company, we share a common interest with African governments to decrease the mortality rate of their nations. We are a patient-centered company. We strive for clinical excellence and we value human dignity in our dealings with patients," she said.

  • Mongolia: New telemedicine center opens in Ulaanbaatar, will provide phone access for medical care

    A telemedicine center has opened in Ulaanbaatar in the Scientific Center for Mother and Infant.

    The center will allow Mongolians who must travel great distances to see a doctor to, instead, receive medical assistance via the telephone.

Zum Seitenanfang